majsmat

majsmat

tisdag 14 oktober 2014

Tomatskörd, frön och gazpacho


För lite mer än en vecka sedan skördade jag alla våra tomater, för plantorna började se lite hängiga ut och med svala nätter vill jag inte riskera att tomaterna blir dåliga.


Alla tomater som hade fått lite färg fick åka hem till stan och har legat och mognat i fönstret tillsammans med ett par äpplen. Förhoppningsvis skyndar etylengasen från äpplena på tomaternas mognad.


Resten av tomaterna, många helt gröna, får ligga i källaren på landet, svalt men frostfritt, och förhoppningsvis så mognar de under hösten.


Helt plötsligt hade vi ett stort fat med mogna tomater och i kylskåpet fanns resten av ingredienserna till gazpacho. Kanske inte den mest höstlika soppan, men gott är det och med vårt klimat blir den stora tomatskörden på hösten...

För två stora eller fyra små portioner använde jag:

2/3 gurka
1 stor gul paprika
2 stora röda tomater
4 små gröngula tomater
6 små orangerandiga Tigrella-tomater
1 liten gul lök
1 stor vitlöksklyfta
1 msk tomatpuré
1 dl vatten
1 1/2 msk vitvinsvinäger
1 msk olivolja
1/2 tsk salt
några droppar tabasco
nymald svartpeppar


Spara 1/4 av gurkan, 1 av de stora röda tomaterna och 1/4 av den gula paprikan. Mixa resten av gurkan, tomaterna, paprikan, grovhackad gul lök, pressad vitlök, tomatpuré och vatten i ca 30 sekunder.


Soppan ska bli finfördelad, men inte helt slät. Häll upp i en skål. Tillsätt vitvinsvinäger, olivolja och salt. Smaka av med tabasco, nymald svartpeppar och eventuellt mer salt. Låt gärna soppan stå någon timme i kylskåpet innan servering.

Hacka den kvarvarande gurkan, tomaten och paprikan var för sig i små tärningar och lägg upp i tre skålar.


Till soppan är det också gott med krispiga och lite salta krutonger. Ta ett par skivor ljust bröd och skär det i sockerbitsstora fyrkanter. Värm upp en stekpanna och lägg i krutongerna. Ringla över olivolja och stör över örtsalt. Rör runt så att alla brödbitar får olja och salt på sig. Stek tills brödbitarna är gyllenbruna. Rör runt ofta och passa så att det inte bränner. Ta av stekpannan från värmen och pressa över en vitlöksklyfta. Rör runt så att vitlöken fördelas över krutongerna.

Servera gazpachon överströdd med krutonger och grönsakshacket.


Tomater ska jag absolut odla även nästa år; Tigrella-tomaterna från i år får följa med även nästa år, men jag tänker även prova några nya. Bland annat har jag fått ett par Stupice från en kollega. Stupice ska gå fint att odla på friland, vara tidig och mycket god.


För att ta vara på fröna pressar jag ut innandömet av tomaterna i var sin burk, tillsätter lite vatten och låter sedan stå ett par dagar. Burkarna skakar jag om några gånger om dagen. Då lägger sig de livskraftiga fröna på botten och resten flyter upp, så att det kan hällas av. Fröna skölj och sedan lägger jag dem på ett par servetter, skriver namn på sorterna och låter torka. Så håller de fint till nästa vår.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar